Siirry sisältöön

ProKoulu – Positiivisesti Ryhmässä Oppien

ProKoulu-toimintamalli otettiin Paimiossa käyttöön osana oppimisen tuen kehittämissuunnitelmaa syyslukukaudella 2023. ProKoulu on tutkimustietoon perustuva käyttäytymisen ongelmien ennaltaehkäisemiseen kehitetty toimintamalli kouluihin

Erivärisin kirjaimin kirjoitettuna prokoulu.

Toimintamalli tukee kasvatusyhteisön positiivisen toimintakulttuurin kehittämistä, painottaen sosiaalisten taitojen opettamisen ja ohjaamisen merkitystä toivotun käyttäytymisen tukemisessa. Oppilaat saavat toimintaohjeen mukaisesta käyttäytymisestä muistukkeita, ja luokan tietty muistukekorttimäärä johtaa ennalta sovittuun yhteiseen palkkioon.

Ensimmäisenä lukuvuotena toimintaan lähtivät Hanhijoen ja Kriivarin koulut. Syksyllä 2024 toiminta käynnistyi myös Jokelan ja Vistan kouluilla. ProKoulu-toimintamalli on usean vuoden mittainen tiimiperustainen kehitysprosessi, jossa koulun toimintakulttuuria, opettajien kasvatusosaamista ja oppilaiden käyttäytymisen ohjaamista kehitetään tutkimustietoon nojaten. Toiminta etenee kouluissa vaiheittain, joten koulut voivat olla kehitysprosessin eri vaiheissa.

Kuulumisia kouluilta

Jokaisella koululla toimii ProKoulu-tiimi, joka suunnittelee ja koordinoi toimintaa koulun sisällä. Tiimin tukena on koulutettu ProKoulu-ohjaaja, joka on toisen koulun opettaja. Näin varmistetaan se, että toiminta etenee tutkitun mallin mukaisesti.

Oppilaat suunnittelemassa Hanhijoelle maskottia

Hanhijoen koulussa kaivattiin Prokoulu-menetelmän edistäjäksi konkreettista kannustajaa ja tsemppaaja, joka siivittäisi koko koulun kohti toivottua käyttäytymistä ja hyvää ilmapiiriä. Tähän tehtävään oivallinen valinta oli maskotti, joita oppilaat parhaillaan suunnittelevat. Pari- ja ryhmätöinä on syntynyt paljon erilaisia ehdotuksia. Maskotti valitaan luokkien ehdotusten keskuudesta äänestämällä syysloman jälkeen. Maskotti pääsee heti tositoimiin kannustamaan ja opastamaan Hanhijoen koulun oppilaita. Maskotin perusteella suunnitellaan muistukkeet, joita annetaan oppilaille toivotusta käyttäytymisestä.

Paperille piirrettynä erivärisillä tuseilla maskotin luonnos. Usean oppilaan kädet näkyvät kuvassa.
Oppilaat luonnostelemassa maskottia Hanhijoella.

JOKEPro Jokelan koulussa

ProKoulu-toiminta kulkee Jokelan koulussa JOKEPro-nimellä. Tavoitteena on tuottaa kouluun hyvää henkeä ja nauravaa väkeä. Jokelan koulun käyttäytymisodotuksina ovat turvallisuus, kunnioitus ja vastuuntunto. Käyttäytymistä opetetaan ja hyväksyttäviin toimintatapoihin ohjataan positiivisesti. Tämän lisäksi toiminnan eri muodoilla vahvistetaan koulun yhteisöllisyyttä ja luodaan selkeä turvallinen oppimisympäristö, jossa kaikilla on opiskelurauha.

Kolme teemaa Kriivarissa

Kriivarin koululla ProKoulu-toiminta alkoi syksyllä 2023, jolloin lähdettiin pohtimaan koulun yhteistä arvopohjaa, johon käyttäytymisen ohjaaminen nojautuisi. Arvopohjan muodostamisessa hyödynnettiin niin henkilöstön, oppilaiden kuin huoltajien ajatuksia. Tärkeiksi asioiksi Kriivarissa todettiin turvallisuus, innostus sekä arvostus. Näille kolmelle teemalle lähdettiin muokkaamaan ensimmäisiä käyttäytymisodotteita seuraavana toimintavuotena.

Koulun ja kodin päivää hyödynnettiin 2024 kuulemalla huoltajia lisää niistä käyttäytymiseen liittyvistä seikoista, joihin he toivoivat panostusta. Koulun ProKoulu-tiimi lähti näille pohjille muodostamaan ensimmäistä käyttäytymismatriisia, eli taulukkoa, jossa käyttäytymisodotteet ja toimintaohjeet tulevat näkyviksi.

Toimintaohjeet esiteltiin koko koulun väelle liikuntasalissa. Samalla näytettiin esimerkit siitä, miltä näyttää toivottu käyttäytyminen. Kaikki koulun aikuiset olivat käyttäytymisen ohjaajia antamalla myönteistä palautetta aina, kun oppilas toimi annetun ohjeen mukaan.

Ensimmäisinä toimintakohteina olivat ruokala sekä siirtymät välitunneilta luokkiin. Ruokalassa rauhallinen jonottaminen tuotti oppilaalle vihreän peukalokortin ja siirtymätilanteissa rauhallinen tuleminen omalle paikalle ja koulutarvikkeiden hakeminen olivat merkkejä siitä, että oppilas saa vihreän kortin odotetusta käyttäytymisestä. Luokat valitsivat erilaisia tapoja merkitä ylös kaikki oppilaiden saamat peukalokortit. Yhteiseen pottiin kerättiin kortteja, jotta saataisiin luokan yhteisesti valitsema palkkiotunti (tai -vartti). Työskentely tuotti tulosta ja kevään aikana vietettiin kaikissa luokissa palkkiotunteja. Aiheet vaihtelivat läksyttömästä päivästä erilaisiin lautapelihetkiin, liikuntatuokioihin tai pihatunteihin.

ProKoulu-toiminta odottaa nyt uusia toimintaohjeita uuteen koulurakennukseen. Kriivarissa lähdetään pohtimaan seuraavaksi yhteisön myönteistä toimintaa uudessa ympäristössä. Siirtymät ja kaikkien kouluyhteisön jäsenten tervehtiminen näyttäytyvät asioina, joihin uuden tavoitteen voisi asettaa. Kaiken kaikkiaan ProKoulu-toiminta on yhtenäistänyt koulun käyttäytymisen ohjaamista ja herättänyt keskustelua siitä, millaisia tarpeita kouluyhteisössä on ylipäätään käyttäytymisen ohjaamiseen sekä puuttumiseen. Yhteiset toimintatavat ja -mallit tuottavat myös turvallisuutta, mikä on Kriivarin yksi tärkeimmistä arvoista.

Tuusulasta vinkkejä Vistan koulun toimintaan

ProKoulu-toiminta käynnistyi Vistan koulussa syksyllä 2024 henkilökunnan, oppilaiden ja vanhempien yhteisten arvojen kartoituksella. Syksyn kuluessa töitä arvojen parissa tehtiin niin opettajien koulutuspäivissä, vanhempainilloissa sekä ihan tavallisilla oppitunneilla eri ikäisten oppilaiden kanssa. Lopulta Vistan koulun yhteisiksi arvoiksi kirkastuivat ystävällisyys, kunnioitus ja yhteistyö.

Arvokkaita vinkkejä ProKoulu-toiminnan jalkauttamiseksi saimme Tuusulasta, kun Kellokosken koulun ProKoulu-tiimin vetäjä Anni Hyvärinen vieraili opettajien koulutuspäivässä helmikuussa 2025. Annilta saadun idean pohjalta myös me halusimme koota koulun arvot, tavoitteet ja toimintaohjeet yhdelle toimintaohjejulisteelle, jonka voit nyt nähdä sekä koulumme käytävillä, että koulun somessa.

Kolmeen sarakkeeseen merkattu ystävällisyyteen, kunnioitukseen ja yhteistyöhön liittyviä arvoja, tavoitteita ja toimintaohjeita Vistan koululla.
Vistan koulun toimintaohjeen on kirjattu toimenpiteitä kolmen teeman alle.

Toimintaohjejulisteessa seikkailee oppilaille järjestetyn maskottikilpailun voittaja Mantu Matonen, jonka on piirtänyt koulumme oppilas Olivia Hägerström. Mantu Matonen sai eniten ääniä, kun kaikki koulun 800 oppilasta olivat saaneet äänestää suosikkiaan.

Syksyllä 2025 olemme aloittaneet ProKoulu-toiminnan kiinnittämällä erityistä huomiota tervehtimiseen. Viikolla 44 aloitetaan ProKoulu-muistukkeiden jakaminen niille oppilaille, jotka toimintaohjeen mukaisesti tervehtivät ja kiittävät. Luokat keräävät muistukkeita yhteiseen tavoitteeseen ja kun sovittu muistukemäärä on kerätty, oppilaat saavat ennalta sovitun yhteisen palkkion.

ProKoulu-toiminta jatkuu lukuvuoden kuluessa niin, että opetamme ja mallinnamme oppilaille uusia toimintaohjejulisteessa mainittuja taitoja yksi kerrallaan ja palkitsemme niistä. ProKoulu toiminnalla tähtäämme myönteisen käytöksen tukemiseen opetellusti ja arvostavasti. Uskomme, että hyvän kierteen alku alkaa arjen pienistä teoista.