Kuntien päästöt laskevat edelleen – liikenteen osuus päästöistä kasvaa
Suomen ympäristökeskus on julkaissut vuoden 2024 käyttöperusteisten kasvihuonekaasupäästöjen ennakkotiedot. Tieliikenteen päästöt kasvoivat Paimiossa ja koko maassa.
Suomen kuntien kasvihuonekaasupäästöt sektoreittain vuosina 1990 ja 2005-2024, vuoden 2024 tulokset ovat ennakkotieto. Päästöt on laskettu Hinku‐laskentasääntöjen mukaisesti ilman päästöhyvityksiä. © Syke
Vuoden 2024 ennakkolaskentatietojen perusteella Hinku-laskentasääntöjen mukaiset Suomen kasvihuonekaasupäästöt laskivat noin viisi prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Pitkällä aikavälillä vuodesta 2005 lähtien päästöt ovat vähentyneet 40 prosenttia ja vuoteen 1990 verrattuna 43 prosenttia. Paimion osalta päästöt pysyivät edellisvuoden tasolla ja pitkällä aikavälillä päästöt ovat laskeneet 41 % vuodesta 2005 ja 46 % vuoteen 1990 verrattuna eli hieman keskivertoa enemmän.
Hinku-verkoston kuntien ja maakuntien tavoitteena on vähentää päästöjä 80 % vuoteen 2030 mennessä vuoden 2007 tasosta. Paimiossa vähennystä on tapahtunut 44 % vuoteen 2007 verrattuna ja koko maassa yhteensä 46 %.
Eniten vuodessa laskivat sähkön ja kaukolämmön päästöt. Kaukolämmön tuotannossa vähennettiin edelleen kivihiilen ja turpeen käyttöä. Sähkön tuotannossa tuulivoiman osuus jatkoi kasvuaan. Kulutussähkön päästöt pienenivät koko maassa noin 24 prosenttia ja sähkölämmityksen päästöt noin 34 prosenttia. Kaukolämmön päästöt laskivat noin 19 prosenttia. Paimiossa kulutussähkön päästöt pienenivät jopa 30 % ja kaukolämmön päästöt vastaavasti nousivat 29 %. Kaukolämmön päästöt ovat silti hyvin maltilliset ja biopolttoaineiden osuus on merkittävästi suurin kaukolämmön tuotannon polttoainejakaumassa.
Myös muiden sektoreiden, kuten öljylämmityksen, teollisuuden ja jätteiden käsittelyn päästöt pienenivät hieman vuoteen 2023 verrattuna.
Tieliikenteen päästöt kasvussa
Tieliikenteen päästöt kasvoivat Suomessa noin neljä prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Päästöjen kasvu johtui pääosin liikennepolttoaineiden bio-osuuden laskemisesta. Tieliikenne oli ainoa sektori, jonka päästöt kasvoivat edellisvuoteen verrattuna. Paimiossa tieliikenteen päästöjen osuus nousi jopa noin 12 % ja se onkin kaupungin suurin päästösektori 44,3 % osuudellaan.
”Suomen kokonaispäästöjen ja erityisesti sähkön ja lämmön tuotannon päästöjen pienentyessä tieliikenteen päästöt korostuvat entisestään. Tieliikenteen osuus päästöistä on jo noin kolmannes. Tieliikenteen päästöjen vähentämiseen tulisikin vaikuttaa politiikkatoimilla entistä vahvemmin”, Suomen ympäristökeskuksen erikoissuunnittelija Jari Rantsi sanoo.


Maakuntien hyvä päästökehitys jatkui
Kaikkien maakuntien ilmastopäästöt jatkoivat pienenemistään vuoteen 2023 verrattuna. Päästöt vähenivät noin kahdesta kymmeneen prosenttia. Myös asukaskohtaiset päästöt jatkoivat laskuaan. Varsinais-Suomessa kokonaispäästöt laskivat noin neljä prosenttia ja asukaskohtaiset päästöt viisi prosenttia. Maakuntien päästöjen pienenemiseen vaikuttaa samat tekijät kuin Suomen kokonaispäästöjen pienenemiseen, sähkön tuotannon puhdistuminen ja kaukolämmön tuotannon siirtyminen pois fossiilisista polttoaineista.
Maakuntien väliset erot päästövähennyksissä johtuvat muun muassa elinkeinorakenteesta, maataloudesta ja kaukolämmön polttoainekäytön eroista.

Hinku-verkostoon kuuluvat kunnat ja maakunnat ovat sitoutuneet kansallista tavoitetta kunnianhimoisempiin päästövähennyksiin ja ne kehittävät ilmastoratkaisuja yhdessä yritysten kanssa.