Hoppa till innehåll

Arbetskraftsservice för integrationskund

Genom att anmäla dig som arbetssökande inleder du din arbetssökning och kundrelation inom arbetskraftsservice.

När du anmäler dig som arbetssökande inleder du din arbetssökning och kundrelation inom arbetskraftsservicen i ditt område. Som arbetssökande kan du ansöka om arbetslöshetsförmån hos FPA eller din arbetslöshetskassa.

Arbetskraftsmyndigheten ger dig råd och handledning i arbetssökningen och erbjuder annan service som hjälper dig att integreras och få arbete. Sådana service kan vara till exempel integrationsutbildning och flerspråkig samhällsorientering, där du får information om det finländska samhället

I den inledande intervjun eller bedömningen av kompetensen och servicebehovet inom integration utreds din studie- och arbetshistoria, dina språkkunskaper samt andra faktorer som påverkar din integration och sysselsättning. Därtill kan man till exempel testa dina språk-, läs- och skrivfärdigheter.

Integrationsplanen stöder din integrering i Finland. I planen kommer man överens om studier i finska eller svenska som motsvarar dina studiefärdigheter och dina kunskaper samt om deltagande i den sysselsättningsfrämjande service som bäst passar din situation.

Gör så här

Om du har en finländsk personbeteckning och möjlighet att identifiera dig elektroniskt ska du inleda din arbetssökning i e-tjänsten.

Om du inte har en finländsk personbeteckning eller inte kan inleda jobbsökningen i e-tjänsten bör du kontakta arbetskraftstjänsterna i din region.

För vem och på vilka villkor

För att du ska kunna anmäla dig som arbetssökande måste du ha rätt att arbeta i Finland. Rätten att arbeta grundar sig på ett giltigt uppehållstillstånd eller på medborgarskap i ett EU- eller EES-land eller Schweiz.

Arbetskraftsmyndigheten i din region bedömer vilka integrationstjänster och stöd för sysselsättning du behöver.

Kostnad för tjänsten

Tjänsten är avgiftsfri