Vihreä lippu
Vihreä lippu on päiväkotien, koulujen, oppilaitosten sekä lasten ja nuorten vapaa-ajan toimijoiden kestävän kehityksen ohjelma. Lisäksi Vihreä lippu on kansainvälinen kasvatusalan ympäristömerkki. Ohjelman kriteerit täyttävä osallistuja saa ohjelman tunnuksena toimivan vihreän lipun käyttöoikeuden.
Meidän koulumme on saanut Vihreän lipun vuonna 2011 (aiheena oli vesi) ja vuonna 2012 (aiheena oli jätteet). Vuonna 2013 teemana oli energia. Toukokuussa 2013 Vistan koulu saavutti kestävän kehityksen tason.
Vihreän lipun periaatteena on, että lapset ja nuoret ovat aktiivisia toimijoita projektien suunnittelussa, toteutuksessa ja tulosten arvioinnissa. Koulussamme toimii ala- ja yläkoulun yhteinen oppilasraati ja raatilaiset ideoivat toimintaa. Lisäksi on koulun aikuisista koostuva Vihreä lippu tiimi. Pyrimme yhdessä vähentämään ympäristökuormitusta ja saamaan kestävän kehityksen osaksi arkea.
Toteutamme periaatteita esim. sammuttamalla valot ja vähentämällä veden kulutusta, lajittelemalla jätteet, vähentämällä monistamista, syömällä lautasen tyhjäksi ja vähentämällä käsipaperin käyttöä. Raatilaiset pitävät aiheesta säännöllisesti päivänavauksia, olemme käyneet vierailuilla aiheeseen sopivissa kohteissa (jätevedenpuhdistamo, Rouskis, lämpökeskus, Neste, sähkömuseo), järjestämme teemapäiviä ja koulussamme käy yhteistyökumppaneita vierailemassa (esim. Ilmari-luennot).
Vistan koulun Vihreä lippu -toiminnasta vastaavat ja lisätietoa antavat opettajat Pekka Nurmio, Ville Hannuksela ja Marjo Numminen.
Vistan koulun vihreä lippu-raadit

10.5.2017 Kulutustottumusten tarkastelua
Vihreä lippu -raatilaiset muistuttavat kaikkia kulutustottumusten tarkastelusta tekemällään videolla. Linkki videoon.
Vistan koulu on kestävällä vihreä lippu -tasolla keskittynyt viimeiset kaksi lukuvuotta jätemäärän ja energiankulutuksen pienentämiseen. Ohessa 9. luokkalaisten raadin tekemä video ruokahävikistä.
2.2.2015 "Toinen toista-päivä"
Vietimme 2.2. vihreän lipun
"toinen toista-päivää", ja teemanamme oli "aineettomien lahjojen" antaminen. Seitsemännen
luokan raatilaiset järjestivät aamunavauksen, jossa koulun muille oppilaille
valotettiin aineettomien lahjojen tarkoitusta. Myöhemmin välitunnilla
raatilaiset jakoivat oppilaille lappuja, joissa lukee esimerkiksi "autan
sinua kotiläksyissä". Tällaisen lapun voi antaa ystävälleen ja tarjota
palveluksiaan hänelle. Lappuja haettiin paljon ja päivä oli onnistunut.

7.luokkien Askalan retki

Maanantaina 29.9.2014 hyppäsimme
polkupyöriemme selkään ja lähdimme polkemaan kohti Askalan vesivoimalaa. Matka
sujui pääasiassa hyvin, vain muutama pyöräilijä tarvitsi huoltoapua. Sääkin
suosi meitä ja aurinko paistoi. Luokat lähtivät pyöräilemään puolen tunnin
välein opettajan johdolla. Noin puolen tunnin pyöräilyn jälkeen savuimme
Askalan voimalaitokselle.
Askalassa luokat jaettiin kahtia ja
toinen puoli luokasta meni sisälle voimalaitokseen ja toinen puoli jäi pihalle.
Keskellä hallia oli suuri generaattori, joka muutti veden liikkeen sähköksi
turbiinin avulla. Opas kertoi meille tärkeimmät asiat Askalan historiasta ja
vesivoiman tuotannosta. Nykyään Askala on täysin kauko-ohjattava, sitä ohjataan
Tampereelta käsin. Ulkona näimme 80 vuotta vanhan voimalan ohjaajan mökin joka
on nykyään nähtävyys, eikä siellä siis asu ketään. Pääsimme
myös näkemään perinteistä jokilaaksomaisemaa.



Yläkoulun Vihreä lipun retki Harmantinsuolle
Yläkoulun
vihreä lippu
raati vieraili 2.10.2014 Loimaalla Harmantinsuolla.
Meille kerrottiin
kattava esitelmä turpeen
synnystä, tuotantovaiheisiin, varastointiin, käyttöön ja käyttötarkoituksiin.
Saimme myös
selville että turve
on hitaasti uusiutuva luonnonvara ja sen uudelleen kasvu on erittäin
hidasta.
Turpeen käyttö:
turvetta käytetään voimalaitoksille lämmöntuotantoon,
kuivike-ja kasvuturpeeksi, öljynimeytykseen öljyvahinkojen
sattuessa ja kaatopaikkojen tiivistykseen ja mm. kosmetiikkatuotteiden ja
tekstiilien valmistukseen.
Harmantinsuolla on
pitkä historia
vanha turvetuotantoalue, jonka turvetuotanto on lopetettu jo 1960-luvulla.
Toiminta on aloitettu uudelleen vuonna 2008.
Tuotantopinta-ala
tuotannon alussa oli n. 68,0 ha ja vuonna 2013 n. 64,0 ha.

Harmantinsuolta turvetta toimitetaan mm. Salon ja Forssan voimalaitoksille.
ILMARI-luento 8. Luokkalaisille
Koulussamme vieraili
syyskuun aikana luennoitsijoita Nuorten Akatemiasta. Heidän tarkoituksensa oli
kertoa meille kahdeksasluokkalaisille ilmastonmuutoksesta ILMARI-luennon
kautta. Luento kertoi viisitoistavuotiaasta Vennistä, joka vierailee monessa
eri maassa katsomassa ja tutustumassa erilaisiin tapoihin säästää luontoa ja
hidastaa ilmastonmuutoksessa tapahtuvaa kasvihuoneilmiötä. Videossa Venni myös
selittää mummillensa, mikä oikein on ilmastonmuutos, mitä siinä tapahtuu ja
miksi sitä pitäisi hidastaa. Samalla meiltä nuorilta kysyttiin, että voisimmeko
me vaikuttaa ilmastonmuutokseen. Nuoret voivat vaikuttaa, ja niin meitä myös
kehotettiin vaikuttamaan asioihin ja kertomaan omat mielipiteemme.
8.lk vihreälippuraatilaiset
